A |
||
Förråd finns i varje portuppgång Se numrering på förråd som motsvarar föreningens lägenhetsnummer. Övernattningslägenhet eller föreningslokal finns på Signe Tillischgatan 5.. Styrelsens brevlåda finns på Signe Tillischgatan 5. |
||
Enligt föreningens stadgar (§30) får en bostadsrättshavare upplåta sin lägenhet i andra hand till en annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. En ansökan bör skickas till styrelsen i god tid så att frågan kan hanteras på ett ordinarie styrelsemöte, som äger rum en gång i månaden. I ansökan ska framgå motiv till och önskemål om tidsperiod för andrahandsuthyrningen. I normalfallet beviljas inte uthyrning för en period längre en ett år. Det är viktigt att komma ihåg att det är bostadsrättshavaren som ansvarar för ordningen i lägenheten under uthyrningsperioden. För att en av styrelsen beviljad andrahandsuthyrning ska träda i kraft krävs att bostadsrättshavaren överlämnat ett underskrivet kontrakt, informerat om hur styrelsen kan hålla kontakten med bostadsrättshavaren samt att denne har informerat hyresgästen om gällande trivselregler. I enlighet med föreningens stadgar tas en årlig avgift för andrahandsuthyrning ut på högst 10 % av ett prisbasbelopp. |
||
Det finns två anslagstavlor i varje port. Den inglasade innehåller namn på boende i porten samt anslag från styrelsen och dess sammansättning. Den andra anslagstavlan används av styrelsen för att sätta upp viktig medlemsinformation med kort varaktighet. |
||
Som medlemmar i föreningen äger vi gemensamt våra hus och ansvarar för dess skötsel. Du har som bostadsrättshavare ett väsentligt större ansvar än en hyresgäst när det gäller att själv ordna med exempelvis reparationer. Mer om vad en bostadsrättshavare har för skyldigheter kan du bland annat läsa om i stadgarna. I boendepärmen som den ursprunglige köparen av lägenheten erhöll av byggföretaget NCC hittar du skötselinstruktioner för din lägenhet, bland annat rengöring av luftfilter, avlopp samt skötsel av kakel och klinkers. |
||
Föreningsavgiften hanteras av Fastum och inkluderar debitering av kostnad för el. Utöver pappersavi kan du även betala avgiften via autogiro eller e-faktura. Har du frågor om din avgift eller avier kontakta Fastum. Varje lägenhets elmätare avläses på distans och debiteringen sker kvartalsvis i efterskott efter faktisk förbrukning. I avgiften ingår bredband (1000/1000 Mbps från Ownit) samt kabel-TV (baspaket från Tele 2). |
||
Det är viktigt att du som medlem regelbundet gör rent avloppsrören i omedelbar anslutning till diskho, tvättställ och vattenlåset där duschvattnet rinner ut. Se också till att vattenlåset inte torkar ut för då kan det uppstå dålig lukt, som i normalfallet går bort om vattenlåset återfuktas genom att du helt enkelt spolar duschvatten under någon minut. I borättspärmen finns instruktioner om exempelvis hur man rengör vattenlåset. Föreningen bekostar stamspolning vart 6:e år. Medlemmen ansvarar själv för att stamspolning sker vid behov mellan intervallet. |
||
B |
||
Några medlemmar har upplevt problem med att stänga sina balkongdörrar. En orsak kan vara att själva låsanordningen kärvar. Detta kan enkelt åtgärdas genom att smörja låsanordningen. Detta bör ske regelbundet, gärna en gång per år. Garantin för gångjärnen har gått ut. Att åtgärda en skev dörr ligger därför enligt stadgarna på medlemmens eget ansvar. Staket får byggas runt uteplatser men design ska godkännas av styrelsen i förväg. Styrelsen godkänner endast byggnation som inte kräver särskilt bygglov från kommunen, dvs en maxhöjd på 110 cm. |
||
Balkonginglasning För att glasa in en balkong krävs tillstånd från styrelse och kommun. Takbyggnation godkänns inte av Solna stad. Föreningen har fått undantag för två balkonger som vetter mot järnvägen av bullerskäl. Procedur om du vill glasa in din balkong är följande: Se inglasning |
||
Boendeparkering finns i området genom Solna Stads försorg. Detta kräver boendeparkeringstillstånd vilket fås genom kommunen. |
||
En borättspärm medföljer varje lägenhet. Den innehåller information från byggnationen, däribland information om lägenhetens basutrustning såsom vitvaror, ventilation, med mera. Kontrollera alltid att du fått denna pärm från den du köpt lägenheten av! |
||
Systematiskt Brandsskyddsarbete Föreningen har avtal med Anticimex avseende systematiskt brandskyddsarbete. Alla lägenheter skall vara utrustade med minst en brandvarnare. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar och byt ut batterier så snart den inte gör det. Både för din egen och din familjs säkerhet vilar på den, likaså dina grannars. |
||
Brandvarnare ska finnas i alla lägenheter. Den boende är ansvarig för att brandvarnare finns och fungerar. Föreningen försörjde alla lägenheter med de första brandvarnare men att ersätta dessa ligger inom medlemmens ansvar. Kom ihåg att kontrollera funktionaliteten regelbundet. |
||
Föreningen är ansluten via egen fiber till internet via Ownit. I föreningsavgiften ingår bredband i 1000/1000 Mbit/sekund vilket räcker utmärkt för att kunna surfa på internet, lyssna på musik och strömma film. I den månatliga avgiften ingår 1000 Mbps bredband från Ownit. I varje lägenhet finns ett bredbandsuttag, ofta i anslutning till entrédörren. För att registrera bredbandsåtkomst kopplar du in en dator med sladd i detta uttag. När du öppnar en webbläsare ska du då automatiskt komma till Ownits kundportal där du får vidare instruktioner för aktivering. Om du inte når denna kundportal trots att du har en sladd direkt mellan datorn och uttaget så kan du kontrollera att din dators nätverksinställningar är inställda på att ”erhålla IP-adress automatiskt”, ofta står det något om ”DHCP”. Har du problem med bredbandsanslutningen kontaktar du Ownits kundtjänst på 08-525 07 300 eller support@ownit.se. |
||
C |
||
Cykelrum finns i föreningens fastigheter. Håll ordning på dina cyklar och återvinn sådana cyklar som du inte längre använder. Tänk på att det är trångt i cykelställen och att de andra medlemmarna uppskattar om du tar bort dina gamla cyklar gäller även utomhus. |
||
E |
||
Vattenfall - Vid strömavbrott ring: 020 - 82 5858 För att åstadkomma lägst möjliga elpriser upphandlar föreningen elförbrukningen kollektivt. Föreningen tar hänsyn till miljöaspekter i valet av elleverantör. Enskild medlem kan läsa av sin egen förbrukning genom inloggning hos leverantör. |
||
F |
||
För fastighetsfrågor ska Fastum kontaktas. På akuttid används journummer, men tänk på att jourutryckningar är mycket kostsamma och kommer att debiteras medlemmen om felet härrörde till den enskilda lägenheten. Se även: |
||
Det är medlemmen som är ansvarig för alla lägenhetens fönster och balkongdörrar. Byte av fönster och balkongdörr får dock inte göras utan godkännande av styrelsen och då endast till godkända fönster/dörrar. |
||
Ordinarie föreningsstämma hålls årligen enligt föreningens stadgar och brukar som regel äga rum på årets första halva, vanligtvis i maj. Kallelse anslås i ingången till respektive hus och publiceras på föreningens webbplats. |
||
G |
||
Om du önskar hyra garage eller parkeringsplats kan anmäla ditt intresse till: parkering@brfbacken1.se Läs mer under Parkering. |
||
Grillning på gården är tillåten på avsedda platser. Balkonger där det är tillåtet med el- och gasolgrill. Inglasade balkonger får bara elgrill användas. Ta hänsyn till grannarna när du grillar. |
||
H |
||
Samtliga hissar är utrustade med nödtelefon. Felanmälan av hissarna görs till ITK Hiss. |
||
Föreningen har inga hyresgäster utan alla är bostadsrätter samt en föreningslokal. |
||
I |
||
Inglasning ska göras på ett sätt som så långt det är möjligt bevarar fastighetens utseende och ska självklart utföras av auktoriserad installatör. Föreningen har inte en förvald leverantör. Föreningen har tidigare haft ett generellt byggnadslov för inglasning av balkong, men detta har gått ut. Medlemmar som vill glasa in sin balkong måste därför söka eget bygglov från kommunen. |
||
Föreningen har en mycket fin gård som delas av BRF Bäcken 1 och BRF Kollonen, till stor del tack vare vår trädgårdsgrupp. Den löpande skötseln är på entreprenad, i nuläget av Fogel Mark & Trädgård AB. Se även:
|
||
N |
||
För att beställa nya nycklar behöver ett mail skickas till nycklar@brfbacken1.se med följande information:
Styrelsen beställer sedan nycklar från Råsunda Lås där du sedan kan Nycklar till postfack, cylinder för bokning av tvättstuga samt extralås-nyckel till lägenhetsdörren ansvarar medlemmen själv för beställning. |
||
P |
||
Om du vill ändra pantsättning av din lägenhet så kontaktar du Fastum:s kundtjänst. Det är Fastum som på uppdrag av föreningen hanterar meddelanden om pantsättning samt utdrag ur lägenhetsregistret. Notera att föreningen tar ut en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp som betalas av pantsättaren. |
||
Om du önskar hyra garage eller parkeringsplats kan anmäla ditt intresse till: parkering@brfbacken1.se Läs mer under Parkering. |
||
Porttelefonerna fungerar endast mellan 07-22.. |
||
R |
||
Här hittar du föreningens registreringsbevis och stadgar. |
||
Renovering av lägenhet innefattar ett antal specialregler för medlemmen.
Tänk på dina grannar när du renoverar. Informera dem gärna i förväg och var lyhörd för deras önskemål om tidpunkter då de exempelvis har gäster. Du får inte hamra, borra eller föra motsvarande oväsen utanför 07-22 och extra hänsyn bör visas under helgen. Se även:
|
||
S |
||
Föreningen har 6 st vanliga soprum.
Se även:
|
||
Föreningens stadgar samt aktuella årsredovisningar finns tillgängliga här på hemsidan. |
||
För kontakt med styrelsen ber vi dig alltid att maila styrelsen@brfbacken1.se snarare än kontakt med enskild styrelsemedlem. Du kan också använda formuläret här på hemsidan. Se även:
|
||
Städning av allmänna utrymmen. |
||
T |
||
Föreningen har en gemensam tvättstuga Signe Tillischgatan 5 (bredvid föreningslokalen) Bokning sker via tvättcylinder utanför tvättstugan. Det finns 2 st tvättmaskiner, 1 st torktumlare, 1 st mangel samt 1 st torkskåp. |
||
U |
||
Föreningen har en underhållsplan som hanteras via föreningens tekniska förvaltare tillsammans med styrelsen. Underhållsplanen är upprättad i samarbete med professionella förvaltare och stäms löpande av för att rätt underhåll ska genomföras av fastigheten. I underhållsplanen anges vilken del av fastigheten det gäller, vilket underhåll som avses, vilken frekvens det ska utföras med, när det utfördes sist och vad den estimerade kostnaden är. På detta sätt kan vi ha en långsiktigt trygg planering av föreningens underållskostnader. |
||
V |
||
Föreningens fastighet har ett energieffektivt ventilationssystem där fläktsystem är installerat centralt. Det betyder att respektive lägenhet inte har några fläktar. Endast självventilerade kökskåpor är därmed tillåtna och detta är mycket viktigt för funktionaliteten i ventilationssystemet. I varje lägenhet sitter friskluftsintag under fönster. Dessa intag är försedda med ventilationsfilter som regelbundet behöver rengöras och vid behov även bytas. Föreningen samordnar ibland inköp av dessa filter, kolla med styrelsen. Fast installation av AC-enhet, i synnerhet där håltagning krävs, har efter konsultation med ventilationsexpert beslutats vara förbjudet. Var 6:e år görs en obligatorisk OVK vid föreningen. För att förtydliga vad som gäller avseende luftflöden och de delar som påverkar respektive lägenhets luftflöde har styrelsen ställts samman följande text avseende ventilation:
|
||
Fastigheten värms med miljö- och kostnadseffektiv fjärrvärme. Värmen regleras automatiskt. |
||
W |
||
BRF Bäcken 1 har en egen whatsapp-grupp. Skapa först en medlemslogin på vår webbplats så kan du bli medlem. Att skapa en inloggning är enkelt och kan i många fall göras automatiskt. |
||
Å |
||
Se sophantering. |