Information A-Ö

Hoppa direkt till: A B C E F G H I N P R S T U V W Å

A

Allmänna utrymmen

Förråd finns i varje portuppgång Se numrering på förråd som motsvarar föreningens lägenhetsnummer.

Övernattningslägenhet eller föreningslokal finns på Signe Tillischgatan 5.. Styrelsens brevlåda finns på Signe Tillischgatan  5.

Andrahandsuthyrning

Enligt föreningens stadgar (§30) får en bostadsrättshavare upplåta sin lägenhet i andra hand till en annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke.

En ansökan bör skickas till styrelsen i god tid så att frågan kan hanteras på ett ordinarie styrelsemöte, som äger rum en gång i månaden. I ansökan ska framgå motiv till och önskemål om tidsperiod för andrahandsuthyrningen.

I normalfallet beviljas inte uthyrning för en period längre en ett år.

Det är viktigt att komma ihåg att det är bostadsrättshavaren som ansvarar för ordningen i lägenheten under uthyrningsperioden. För att en av styrelsen beviljad andrahandsuthyrning ska träda i kraft krävs att bostadsrättshavaren överlämnat ett underskrivet kontrakt, informerat om hur styrelsen kan hålla kontakten med bostadsrättshavaren samt att denne har informerat hyresgästen om gällande trivselregler.

I enlighet med föreningens stadgar tas en årlig avgift för andrahandsuthyrning ut på högst 10 % av ett prisbasbelopp.

Anslagstavla

Det finns två anslagstavlor i varje port. Den inglasade innehåller namn på boende i porten samt anslag från styrelsen och dess sammansättning. Den andra anslagstavlan används av styrelsen för att sätta upp viktig medlemsinformation med kort varaktighet.

Ansvar som bostadsrättshavare

Som medlemmar i föreningen äger vi gemensamt våra hus och ansvarar för dess skötsel. Du har som bostadsrättshavare ett väsentligt större ansvar än en hyresgäst när det gäller att själv ordna med exempelvis reparationer. Mer om vad en bostadsrättshavare har för skyldigheter kan du bland annat läsa om i stadgarna. I boendepärmen som den ursprunglige köparen av lägenheten erhöll av byggföretaget NCC hittar du skötselinstruktioner för din lägenhet, bland annat rengöring av luftfilter, avlopp samt skötsel av kakel och klinkers.

Avgifter och avier

Föreningsavgiften hanteras av Fastum och inkluderar debitering av kostnad för el. 

Utöver pappersavi kan du även betala avgiften via autogiro eller e-faktura. Har du frågor om din avgift eller avier kontakta Fastum.
90220.se

Varje lägenhets elmätare avläses på distans och debiteringen sker kvartalsvis i efterskott efter faktisk förbrukning.

I avgiften ingår bredband (1000/1000 Mbps från Ownit) samt kabel-TV (baspaket från Tele 2).

www.ownit.se
www.tele2.se

Avlopp

Det är viktigt att du som medlem regelbundet gör rent avloppsrören i omedelbar anslutning till diskho, tvättställ och vattenlåset där duschvattnet rinner ut. 

Se också till att vattenlåset inte torkar ut för då kan det uppstå dålig lukt, som i normalfallet går bort om vattenlåset återfuktas genom att du helt enkelt spolar duschvatten under någon minut.

I borättspärmen finns instruktioner om exempelvis hur man rengör vattenlåset.

Föreningen bekostar stamspolning vart 6:e år. 

Medlemmen ansvarar själv för att stamspolning sker vid behov mellan intervallet.

B

Balkongdörr och markis

Några medlemmar har upplevt problem med att stänga sina balkongdörrar. En orsak kan vara att själva låsanordningen kärvar. Detta kan enkelt åtgärdas genom att smörja låsanordningen. Detta bör ske regelbundet, gärna en gång per år.
En annan orsak kan vara att gångjärnen är aningen för klena för att orka bära upp tyngden av dörren. Dörren kan därför i vissa fall bli lite skev med tiden.

Garantin för gångjärnen har gått ut. Att åtgärda en skev dörr ligger därför enligt stadgarna på medlemmens eget ansvar.

Staket får byggas runt uteplatser men design ska godkännas av styrelsen i förväg. Styrelsen godkänner endast byggnation som inte kräver särskilt bygglov från kommunen, dvs en maxhöjd på 110 cm.
Markis får sättas upp över balkong eller uteplats. Färgen på markisen ska vara NCS kulör S 2000-N. Eventuell infästning i fasad ska göras av fackman.

Balkonger och uteplatser

Balkonginglasning För att glasa in en balkong krävs tillstånd från styrelse och kommun. Takbyggnation godkänns inte av Solna stad. Föreningen har fått undantag för två balkonger som vetter mot järnvägen av bullerskäl. Procedur om du vill glasa in din balkong är följande:

Meddela styrelsen att du avser glasa in din balkong och läs igenom ansvarsavtalet, som du kan ladda ner från föreningens hemsida.

Ansök om bygglov hos Solna stad.
När bygglov är beviljat, ladda ner och skriv under två (2) kopior av ansvarsavtalet.
Lämna avtalen och en kopia på bygglovet till ordföranden i Brf Bäcken 1.
När du fått tillbaka din kopia av avtalet från ordföranden kan du börja bygga.

Se inglasning

Boendeparkering

Boendeparkering finns i området genom Solna Stads försorg. Detta kräver boendeparkeringstillstånd vilket fås genom kommunen.

https://www.solna.se

Borättspärm

En borättspärm medföljer varje lägenhet. Den innehåller information från byggnationen, däribland information om lägenhetens basutrustning såsom vitvaror, ventilation, med mera. Kontrollera alltid att du fått denna pärm från den du köpt lägenheten av!

Brandskydd - SBA

Systematiskt Brandsskyddsarbete

Föreningen har avtal med Anticimex avseende systematiskt brandskyddsarbete.
Regelbundna brandronder genomförs.
Rökning är absolut förbjuden i garage, källare, lägenhetsförråd och i trapphus och entréer.
Saker av brännbart material (inklusive dörrmattor) får inte förvaras i trapphuset på grund av risken för rökutveckling i denna utrymningsväg i händelse av brand.

Alla lägenheter skall vara utrustade med minst en brandvarnare. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar och byt ut batterier så snart den inte gör det. Både för din egen och din familjs säkerhet vilar på den, likaså dina grannars.

Brandvarnare

Brandvarnare ska finnas i alla lägenheter. Den boende är ansvarig för att brandvarnare finns och fungerar. Föreningen försörjde alla lägenheter med de första brandvarnare men att ersätta dessa ligger inom medlemmens ansvar. Kom ihåg att kontrollera funktionaliteten regelbundet.

Bredband

Föreningen är ansluten via egen fiber till internet via Ownit. I föreningsavgiften ingår bredband i 1000/1000 Mbit/sekund vilket räcker utmärkt för att kunna surfa på internet, lyssna på musik och strömma film.

I den månatliga avgiften ingår 1000 Mbps bredband från Ownit. I varje lägenhet finns ett bredbandsuttag, ofta i anslutning till entrédörren.

För att registrera bredbandsåtkomst kopplar du in en dator med sladd i detta uttag. När du öppnar en webbläsare ska du då automatiskt komma till Ownits kundportal där du får vidare instruktioner för aktivering.

Om du inte når denna kundportal trots att du har en sladd direkt mellan datorn och uttaget så kan du kontrollera att din dators nätverksinställningar är inställda på att ”erhålla IP-adress automatiskt”, ofta står det något om ”DHCP”.

Har du problem med bredbandsanslutningen kontaktar du Ownits kundtjänst på 08-525 07 300 eller support@ownit.se.

C

Cyklar

Cykelrum finns i föreningens fastigheter. Håll ordning på dina cyklar och återvinn sådana cyklar som du inte längre använder. Tänk på att det är trångt i cykelställen och att de andra medlemmarna uppskattar om du tar bort dina gamla cyklar gäller även utomhus.

E

Elleverantör

Vattenfall - Vid strömavbrott ring: 020 - 82 5858

För att åstadkomma lägst möjliga elpriser upphandlar föreningen elförbrukningen kollektivt. Föreningen tar hänsyn till miljöaspekter i valet av elleverantör.
Elförbrukning mäts individuellt för varje lägenhet och debiteras därefter. Debiteringen sker kvartalsvis i efterskott och kommer på ordinarie faktura från Fastum.

Enskild medlem kan läsa av sin egen förbrukning genom inloggning hos leverantör. 

F

Felanmälan

För fastighetsfrågor ska Fastum kontaktas. På akuttid används journummer, men tänk på att jourutryckningar är mycket kostsamma och kommer att debiteras medlemmen om felet härrörde till den enskilda lägenheten.

Se även:

Fönster och balkongdörrar

Det är medlemmen som är ansvarig för alla lägenhetens fönster och balkongdörrar. Byte av fönster och balkongdörr får dock inte göras utan godkännande av styrelsen och då endast till godkända fönster/dörrar. 

Föreningsstämma

Ordinarie föreningsstämma hålls årligen enligt föreningens stadgar och brukar som regel äga rum på årets första halva, vanligtvis i maj.

Kallelse anslås i ingången till respektive hus och publiceras på föreningens webbplats.

G

Garage

Om du önskar hyra garage eller parkeringsplats kan anmäla ditt intresse till: parkering@brfbacken1.se

Läs mer under Parkering.

Grillning

Grillning på gården är tillåten på avsedda platser.

Balkonger där det är tillåtet med el- och gasolgrill.  Inglasade balkonger får bara elgrill användas.

Ta hänsyn till grannarna när du grillar.

H

HIss

Samtliga hissar är utrustade med nödtelefon. Felanmälan av hissarna görs till ITK Hiss.

    Hyresgäster

    Föreningen har inga hyresgäster utan alla är bostadsrätter samt en föreningslokal.

    I

    Inglasning av balkonger

    Inglasning ska göras på ett sätt som så långt det är möjligt bevarar fastighetens utseende och ska självklart utföras av auktoriserad installatör. Föreningen har inte en förvald leverantör.

    Föreningen har tidigare haft ett generellt byggnadslov för inglasning av balkong, men detta har gått ut. Medlemmar som vill glasa in sin balkong måste därför söka eget bygglov från kommunen.

    Innergård

    Föreningen har en mycket fin gård som delas av BRF Bäcken 1 och BRF Kollonen, till stor del tack vare vår trädgårdsgrupp.

    Den löpande skötseln är på entreprenad, i nuläget av Fogel Mark & Trädgård AB.

    Se även:

    • Trädgårdsgruppen

    N

    Nycklar

    För att beställa nya nycklar behöver ett mail skickas till nycklar@brfbacken1.se med följande information:

    • Namn på kontaktpersonen, alltså den person som skall kvittera ut nyckeln
    • E-post till kontaktpersonen
    • Mobilnummer till kontaktpersonen
    • Nyckel-ID, se nedan för referens
    • Systemnummer

    Styrelsen beställer sedan nycklar från Råsunda Lås där du sedan kan
    hämta dem och betalar dem. Observera att detta enbart gäller nycklar som
    tillhör föreningens låssystem. Har du dubbla lås på din lägenhetsdörr
    är det så kallade ”underlåset” ditt eget.

    http://rasundalas.se/

    Nycklar till postfack, cylinder för bokning av tvättstuga samt extralås-nyckel till lägenhetsdörren ansvarar medlemmen själv för beställning.

    P

    Pantsättning

    Om du vill ändra pantsättning av din lägenhet så kontaktar du Fastum:s kundtjänst. Det är Fastum som på uppdrag av föreningen hanterar meddelanden om pantsättning samt utdrag ur lägenhetsregistret.

    Notera att föreningen tar ut en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp som betalas av pantsättaren.

    Parkering

    Om du önskar hyra garage eller parkeringsplats kan anmäla ditt intresse till: parkering@brfbacken1.se

    Läs mer under Parkering.

    Portkod

    Porttelefonerna fungerar endast mellan 07-22..

    R

    Registreringsbevis

    Här hittar du  föreningens registreringsbevis och stadgar.

    Registeringsbevis och stadgar

    Renovering

    Renovering av lägenhet innefattar ett antal specialregler för medlemmen.

    • Bortforsling av avfall ska ombesörjas av medlemmen eller av anlitad leverantör. Föreningens soprum får aldrig användas till avfall i samband med renovering.
    • Vid renovering av våtrum ska arbetet genomföras fackmannamässigt. Styrelsen förordar starkt att valda hantverkare ska ha certifikat för aktuellt typ av arbete!
    • Bärande väggar får inte ändras utan styrelsens tillåtelse. Ändringar ska alltid godkännas av styrelsen innan arbetet påbörjas.

    Tänk på dina grannar när du renoverar. Informera dem gärna i förväg och var lyhörd för deras önskemål om tidpunkter då de exempelvis har gäster. Du får inte hamra, borra eller föra motsvarande oväsen utanför 07-22 och extra hänsyn bör visas under helgen.

    Se även:

    • Regler vid ombyggnation

    S

    Sophantering

    Föreningen har 6  st vanliga soprum. 

    • Information om allmänna regler i soprummen samt vad som kan/får källsorteras och slängas i de olika soprummen återfinns i föreningens trivselregler. Tömningschema finns i soprummen.

    Se även:

    • Soprum och återvinning
    Stadgar och årsredovisning

    Föreningens stadgar samt aktuella årsredovisningar finns tillgängliga här på hemsidan.

    Stadgar och årsredovisningar

    Styrelsen

    För kontakt med styrelsen ber vi dig alltid att maila styrelsen@brfbacken1.se snarare än kontakt med enskild styrelsemedlem. 

    Du kan också använda formuläret här på hemsidan.

    Se även:

    • Styrelsen
    Städning

    Städning av allmänna utrymmen.

    T

    Tvättstuga

    Föreningen har en gemensam tvättstuga Signe Tillischgatan 5 (bredvid föreningslokalen)

    Bokning sker via tvättcylinder utanför tvättstugan.

    Det finns 2 st tvättmaskiner, 1 st torktumlare, 1 st mangel samt 1 st torkskåp.

      U

      Underhållsplan

      Föreningen har en underhållsplan som hanteras via föreningens tekniska förvaltare tillsammans med styrelsen.

      Underhållsplanen är upprättad i samarbete med professionella förvaltare och stäms löpande av för att rätt underhåll ska genomföras av fastigheten.

      I underhållsplanen anges vilken del av fastigheten det gäller, vilket underhåll som avses, vilken frekvens det ska utföras med, när det utfördes sist och vad den estimerade kostnaden är. På detta sätt kan vi ha en långsiktigt trygg planering av föreningens underållskostnader.

      V

      Ventilation

      Föreningens fastighet har ett energieffektivt ventilationssystem där fläktsystem är installerat centralt. Det betyder att respektive lägenhet inte har några fläktar. Endast självventilerade kökskåpor är därmed tillåtna och detta är mycket viktigt för funktionaliteten i ventilationssystemet.

      I varje lägenhet sitter friskluftsintag under fönster. Dessa intag är försedda med ventilationsfilter som regelbundet behöver rengöras och vid behov även bytas. Föreningen samordnar ibland inköp av dessa filter, kolla med styrelsen.

      Fast installation av AC-enhet, i synnerhet där håltagning krävs, har efter konsultation med ventilationsexpert beslutats vara förbjudet.

      Var 6:e år görs en obligatorisk OVK vid föreningen. För att förtydliga vad som gäller avseende luftflöden och de delar som påverkar respektive lägenhets luftflöde har styrelsen ställts samman följande text avseende ventilation:

      • Bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för underhåll och utbyten av fläktkåpa och tillhörande ventilationstrumma samt eventuella frånluftdon
      • Bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för att lösningen som installeras (vid t.ex. köksrenovering eller byten av fläktkåpa) leder till godkända luftflöden. Dessa kontrolleras var 6:e år i en lagstadgad OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll) som genomförs för hela föreningen samtidigt. Om medlemmen installerat en lösning som ger oacceptabla värden i OVK kommer medlemmen på egen bekostnad behöva bygga om lösningen så att godkända OVK-värden uppnås.
      • OVK var 6:e år samordnas av föreningen. De bostadsrättsinnehavare som ej tillåter access till sin lägenhet vid OVK-tillfället får själva betala senare besiktning, liksom samma sak vid ombesiktningar p.g.a. av anmärkningar vid den av föreningen anordnade OVK -besiktningen.
      • Vid ombyggnation får inga motorfläktar installeras i kök eftersom föreningens ventilationssystem bygger på centrala frånluftsfläktar (sitter på taken på respektive fastighet). Undantaget är om bostadsrättsinnehavaren installerar en fläktkåpa med kolfilter. Denna typ av installation får enbart göras under förutsättning att befintlig ventilationsöppning i köket förses med fackmannamässigt frånluftdon och ej övertäcks. Anlitande av ventilationskonsult för att ställa in frånluftdonet rekommenderas för att säkerställa rätt luftflöden (inför nästa OVK godkända luftflöden) om denna typ av lösning väljs.
      • Bra att veta om bostadsrättsinnehavaren väljer att flytta spisen från originalposition i köket, förlänga/göra nya dragning av ventilationstrumma från ventilationsuttaget till den nya spispositionen och/eller väljer en annan typ av spiskåpa än befintlig är att dessa åtgärder teoretiskt kan påverka luftflödena (pga av ändrade luftmotstånd i de nyinstallerade delarna) och därmed resultaten vid OVK-mätningarna. Föreningen rekommenderar att man vid osäkerhet rådgör med ventilationskonsult innan installation.
      Värme

      Fastigheten värms med miljö- och kostnadseffektiv fjärrvärme. Värmen regleras automatiskt.

      W

      Whatsapp

      BRF Bäcken 1 har en egen whatsapp-grupp.

      Skapa först en medlemslogin på vår webbplats så kan du bli medlem.

      Att skapa en inloggning är enkelt och kan i många fall göras automatiskt.

      Registrera dig och skapa inloggning!

      Å

      Återvinning

      Se sophantering.